Ierland 2023

Spike Island en naar Ardmore

20-8-2023

Today we visit Spike Island in the harbor of Cork. It lays right in front of Cobh and a boat takes us there in a few minutes. The fort has been there since the 17th century and has served as a prison on four different occasions. The last ending in 2004. It has been a tourist attraction since 2016, so fairly new. We are guided untill we reach the fort on top of the man maid mount on the island. The tour guide tells about the history of the iland and some funny facts. After that we are free to roam the fort and it’s exhibits and the surrounding area. The fort is huge, it could hold Alcatraz whole inside. Some buildings are derelict and nature is taking over. The dwellings of civilians outside of the fort are derelict too and abandoned not that long ago in 1985 after a prison riot. We take our time to look at the exhibitions and then take the nature walk around the island. Right in time to take our boat trip back to Cobh we finish the walk. It was a nice day.
Back at the motorhome parkin we pack up, use the facilities to empty grey and black water and head off to Ardmore. We did the first walk of our trip there, but there is also a motorhome parking called Dick’s Field. That’s where we spend the night.

Vandaag gaan we naar Spike Island , maar we hebben de tijd, ons bootje vertrekt pas om 10.00. Dus we proberen heel rustig aan te ontbijten en zo..

Ruim op tijd staan we dus bij het kantoortje van Spike island waar we onze reservering omzetten in een ticket. We hebben de terugvaart van 13.30, dus totaal zijn we zo’n 3,5 uur zoet. Het bootje is lang niet vol en brengt ons in een paar minuutjes naar de overkant.

Het is de eerste afvaart dus ook het personeel van het restaurantje en de gidsen varen mee.

We worden bij aankomst door een griet langzaam aan naar het fort gebracht waarbij ze de belangrijkste punten uit de geschiedenis van het eiland aanstipt. Het is interessant, het eiland heeft ooit een klooster gehuisvest maar sinds de tijd van Cromwell (17e eeuw) is er een fort op gevestigd wat tot 4x toe tijdelijk een gevangenis was. Onder andere in de tijd van de Famine, later om rebellen te huisvesten (zonder proces uiteraard) in 1921 en uiteindelijk na WO2 voor het laatst, waarbij het tot 2004 in bedrijf was. Sinds 2016 is het voor toeristen te bezoeken. Er hebben ook burgers gewoond, de gezinnen van de gehuisveste soldaten en later bewakers, woonden in een klein dorpje wat in 1985 is verlaten na een gevangenisopstand en men het toch wat link vond om er gezinnen met kinderen te laten wonen.

Boven aangekomen laat de gids ons los in het fort en mogen we zelf rondkijken naar alle tentoonstellingen in de verschillende gebouwen. Het fort is enorm! Alcatraz schijnt er in totaal binnenin te passen.. Sommige gebouwen zijn vervallen, één barak is in de jaren 40 uitgebrand bijvoorbeeld, en zo laten staan, de natuur heeft de boel overgenomen. Ook de woningen buiten het fort zijn vervallen. We vinden het tof dat alles is zoals achter gelaten, afgezien van de expositie ruimtes. Het is mooi opgezet en het is tof dat we er vroeg zijn en dus met weinig andere mensen voor de volgende bootjes aankomen.

Ook is er een rondwandeling van 2.4 km rondom het eiland. Als we het fort bekeken hebben lopen we de route, spotten nog wat zeehonden.

We zijn precies goed getimed weer bij het bootje. Deze vaart dankzij het lage tij met een omweg weer naar Cobh waardoor we langs de camperplaats varen, geinig om te zien vanaf het water. Het was een leuke besteding van onze dag zo.

In Cobh blijkt er een klein marktje te zijn met wat muziek waar we even kijken. We hebben niet zo lang, aangezien onze parkeerticket zo afloopt.

Dus op naar de bus. We maken nog even gebruik van de faciliteiten om grijs en zwart water te lozen en rijden dan via de Lidl richting Ardmore. Hier hebben we onze eerste wandeling van de vakantie gedaan, maar hier is ook Dick’s Field. Letterlijk een veld waar je met je camper mag staan, met wat verzorging maar geen sanitair, vlak aan het strand aan de baai van Ardmore. Er is plek zat, dus hier staan we vanavond.