Franeker & Dokkum

Camping/recreatiepark Bloemketerp Franeker
Camping & Haven Recreatie Dokkum

Voorzieningen:
Stroom, Toilet/douchegebouw, Sanistation, Lozen grijs water (beide campings).

Bijzonderheden:
Beide campings liggen aan de rand van het stadje, op kruipafstand van het centrum.

Verslag

Aangezien Koningsdag op een donderdag viel lag een lang weekend voor de hand. En dit weekend besloten we met Jolly twee van de Friesche Elfsteden aan te doen. Geen wandelweekje maar stadsbezoeken dus dit keer. En voor dit doel hadden we twee plaatsen aan de rand van de stadjes uitgezocht.

Op donderdagochtend deden we het rustig aan en besloten we eerst naar Franeker te rijden. We hadden hier recreatiepark Bloemketerp op het oog, en na een zeer relaxed ritje bleek hier bij aankomst nog meer dan genoeg plek te zijn. We stonden inderdaad op een veld met slechts twee (later drie) andere kampeerders. De camping zelf was keurig; vriendelijk onvangen en keurig schoon sanitair

Eenmaal aangekomen liepen we het stadje in, een wandeling van 5 minuten. Het was Koningsdag, dus we hebben warempel nog even wat meegekregen van de typische ouderwetse rommelmarkt en een bandje. Maar wij hebben ons naast rondstruinen vooral bezig gehouden met Fish and Chips en een biertje op een schattig terrasje bij de kerk. Met redelijk aangenaam weer was dat geen straf.

Op de terugweg langs de supermarkt gelopen, ook pal aan de camping, en daarna nog even lekker in het zonnetje zitten lezen tot het echt te koud werd en we binnen verder gelezen hebben.

Zoals altijd als we in vakantiemodus staan lagen we al vroeg in ons (overigens heerlijke) bed.

De vrijdagochtend werden we wakker met wat regen. Maar het werd al snel droog genoeg om nog even zoals gepland het stadje in te lopen voordat we door zouden rijden naar Dokkum. We parkeerden bij de supermarkt en wilden eigenlijk even naar het Planetarium. We bleken echter te moeten wachten op een volgend tijdslot, en daar hadden we het geduld even niet voor. Via een winkeltje met lokale lekkernijen en de platenzaak liepen we dus terug naar de camper.

We hadden een toeristische route uitgezocht richting Dokkum, via Harlingen langs de Waddenzee. We zijn dus lekker op ons gemakje met een paar tussenstops naar Dokkum gereden.

Helaas werd het weer steeds slechter en kwamen we kleddernat aan in Dokkum. De camping die we op het oog hadden was wat drukker dan die in Franker, maar ze hadden nog genoeg plek. Ook dit was een keurige camping, niet heel sfeervol maar ook hier een goed sanitairblok en nette camperplekken.

Na een lange theepauze leek het dan toch wat droger te worden en liepen we het stadje in. Net als Frankeker een leuk historisch stadje. Het begon echter al snel weer te hozen. Hierdoor hebben we onze stadswandeling, heel vervelend, in twee stukken geknipt met een uitgebreide speciaalbier pauze bij ‘t Keerpunt. En na deel twee hebben we ook nog even in de stad gegeten.

Toen we na het eten eenmaal bij de camper waren hebben we eigenlijk alleen nog gelezen tot het bedtijd was.

Op zaterdag werden we gelukkig wel wakker met blauwe lucht en zon.

Na een relaxed ontbijtje reden we via Sonja’s tante in Rottervalle weer terug naar huis. Uiteindelijk was een heel ander weekend dan we gewend zijn. Maar we vonden het wel heel erg leuk om vanaf stadscampings eens wat stadjes in eigen land te bekijken. Met de tent waren we hier nooit gaan staan. In ieder geval nog negen Friese steden te gaan…