Sonnie-Tieske vakantieverslag 2012

Zaterdag 4 augustus

Vanochtend deden we het eens rustig aan. Alle tijd om te ontbijten, te schrijven en koffie te drinken.

Het weer leek heel aardig te zijn dus kozen we voor een wandeling in de buurt. Nu hebben we 2 boekjes, 1 Jarrold Short Walks met kortere en dus de eerder genoemde Pathfinder met langere wandelingen. Opzet en vormgeving is verder het zelfde. Deze wandeling staat in beide boekjes, maar met een ander beginpunt. We kiezen voor de versie uit het 'korte' boekje: nr 17 'Watersmeet' (in de 'lange' is het n19 'Lynmouth and Watersmeet').

Via krappe binnendoorweggetjes reden we naar Combe Park wood waar een parkeerplaats van de National Trust is. Onderweg komen we nog een fazantenmoeder met kuikens tegen op de weg! Bijzonder gezicht!

We lopen een stukje over de A39 en dan een pad in omhoog naar Myrtleberry Cleave. We lopen boven de vallei van de East Lyn river langs de richting Lynmouth. De vergezichten zijn prachtig. We zigzaggen af en toe wat naar beneden en weer omhoog. Lopen door bos en door weide.

Na een tijdje gaat het alleen nog maar berg af en komen we in Lynmouth. We hebben heerlijk in het zonnetje gelopen en zijn toe aan een colaatje en een scone met boter. Heerlijk.We vervolgen de route langs de East Lyn river en komen langs de plek waar in 1952 een groot deel van de huisjes zijn weggespoeld door de Great Flood (http://www.exmoor-nationalpark.gov.uk/environment/history/lynmouth-flood-1952). Grote regenval had de rivieren die bij Watersmeet bijeen komen zo vol gemaakt dat er flink wat vernietigd is in Lynmouth en er bijna 30 doden vielen. We weten de rampgebieden wel weer te vinden.. (vorig jaar ook al).

We lopen langs de rivier die prachtig woest is. Soms boven langs, dan weer wat naar beneden. Het begint na een tijdje helaas wel te regenen, en goed hard ook!

Maar we lopen door. We komen langs Watersmeet House (tearoom) en een watervalletje. Door de stromende regen vervolgen we onze weg langs Hoaroak water richting de auto. Het was een prachtige wandeling met leuke klimmetjes en dalingen. En geweldige uitzichten.

Bij de camping blijkt het weer een stuk lieflijker en konden onze spullen mooi drogen in de zon.

Na weer een beetje lezen en eten zijn we vroeg naar bed gegaan. Het is nu trouwens lekker druk op de camping. Typische weekenddrukte. Waarschijnlijk is het maandag weer een stuk leger..