Sonnie-Tieske vakantieverslag 2012

Woensdag 1 augustus

Na een gebruikelijk wat rommelige 1e nacht was ik (ook gebruikelijk) al vroeg wakker. Sam uitlaten, koffie zetten, heerlijk stil nog op de camping. Aangezien we lekker beschut zitten kan Sam een groot deel van de tijd lekker los. Scheelt weer knopen ontwarren.

Na een tijdje is ook Thijs wakker en we gaan op pad. We rijden naar Lynmouth, vlak bij. Het blijkt een geweldig mooi plekje te zijn onder aan hele hoge kliffen. Het dorpje is niet veel meer dan een promenade aan zee, een paar bruggen over de rivieren die hier uitmonden en hotels hoger op de kliffen geplakt.

Vanaf hier gaat een door water aangedreven treintje naar boven, de Cliff Railway (http://www.cliffrailwaylynton.co.uk/). Zeer steil. Boven op de klif ligt namelijk het plaatsje Lynton. Wij kiezen er voor via het wandelpad omhoog te gaan. Het is een flinke klim, dus we snappen het treintje wel..

Lynton is groter. Hier zijn ook de tourist info en supermarktje te vinden. We lopen even rond en we kopen een ontbijtje. Boven bij het stationnetje van de Cliff Railway kijken we even hoe dat allemaal er aan toe gaat.

We werden aangesproken door de man van het cafeetje bij de trein. Waar we vandaan kwamen, over Sam (natuurlijk), dat er veel Nederlanders zijn iedere zomer en hoe het toch komt dat Hollanders zo lang zijn. Erg leuk gesprekje. En hij wenst ons in voor een Engelsman goed Nederlands een 'goede vakantie' en we dalen weer de klif af. Halverwege vinden we een mooie picknick plek waar we in het zonnetje lekker eten. Na het ontbijt gaan we verder naar beneden en we bekijken de winkeltjes in Lynmouth. Het valt ons op dat ze hier erg hondvriendelijk zijn. Overal staan waterbakken en een van de restaurantjes/hotels heeft zelfs een heel groot bord dat hondjes heel erg welkom zijn. Goed om te weten.

We stappen weer in de auto en we rijden meer het binnenland in. Het regent hier helaas, maar het is wel prachtig. We rijden via Simonsbath naar Exford over de moors. Dan naar Minehead waar we een Tesco moeten proberen te vinden. Dat lukt al snel en we slaan groots in.
We rijden weer naar Oare, we zijn nu best moe. We doen een middagdutje en ondertussen klaart het weer aardig op. Dus een mooie gelegenheid een eerste wandelingetje uit een van de boekjes te doen. Deze komt namelijk over de camping, dus pikken we de route daar op. We lopen over velden, langs Oare church en weer door velden.

Nu zijn we wel gewend om langs loslopende schapen te lopen maar hier was het wel heel erg druk. Ze stonden allemaal vlak voor het hek waar wij natuurlijk door moesten. Gelukkig hadden we Sam, strak aan de lijn uiteraard, om ze weg te jagen.. Ze kwamen meteen weer hoopvol blatend achter ons aan met z'n allen. Stom gezicht...

Na het oversteken van de Oare rivier horen we nog meer geblaat.

We lopen langs een boerderij de weg op waar een quad met boer en hondjes er op de weg verspert. Daar achter staat een enorme kudde schapen te wachten en ongeduldig te blaten. De boer op de quad geeft één keer flink gas en hoppa! Daar gaat de meute er achter aan! Een geweldig gezicht. Sam is helemaal opgewonden er van, en ook de honden van de boerderij komen nieuwsgierig een kijkje nemen.

Als na een paar minuten de schapen voorbij zijn zien we dat ze gevolgd worden door nog meer Border Collies en een karretje. Geweldig om te zien dit.

!

We vervolgens onze route over het weggetje waar de schapen uit gekomen waren, en lopen zo via Malmsmead weer naar de camping. Een leuk tochtje van 5km.

Dan is het tijd voor de douche, eten koken, afwassen, lezen. Heerlijk. Alleen jammer van de midges.. We zitten binnen no-time onder. Tijd om de Skin so soft te voorschijn te halen dus..