Sonnie-Tieske vakantieverslag 2012

Donderdag 9 augustus

Toen we opstonden waren er nog soort van witte wolken overal, maar al snel vielen er blauwe gaten in. Ondanks een regenwolk verder op in het dal leek het een mooie dag te worden. Tijd voor een goede wandeling dus. In de Pathfinder staat een mooie route van 14,5 km die door Malmsmead loopt, vlak bij onze camping dus. We hadden er al voor gezorgd dat we niet meer weg zouden hoeven voor boodschappen, de auto kon dus een dagje blijven staan. Gelijk na het ontbijt zijn we op pad gegaan.

We lopen de camping af en de laan naar de verharde weg af. Hier pakken we de route op (nr 27 'County Gate, Brendon and Malmsmead Hill'). We steken Oare Water over en beginnen aan de klim naar County Gate, een carpark aan de A39 met een infocentre annex tearoom.

Officieel is dit het begin van de wandeling. De klim naar boven is meteen lekker pittig. We hebben hier een prachtig uitzicht over Malmsmead, Doone valley en richting Brendon.

We lopen boven de vallei langs door heide en daarna door weides met paarden. Een prachtig pad richting Leeford en Brendon.

Hier dalen we af en lopen we langs de East Lyn river door prachtige bossen verder tot een brug.

Hier vinden we de Rockford Inn waar we pauzeren met een groot glas cola. Het is warm en begint steeds zonniger te worden.

We lopen nu een stukje langs de weg in de richting waaruit we zijn gekomen, maar dan aan de andere kant van de rivier. We zoeken naar het voetpad wat rechts ergens te vinden moet zijn. Het is even zoeken maar vinden dan een zeer modderig en stijl pad omhoog. Het is flink aanpoten maar het pad loopt langs een prachtig beekje door een bosje. Boven aangekomen moeten we een stukje over de weg en dan een muur beklimmen waarop een stile aangeeft dat het pad verder gaat. Het lijkt hier niet echt stijl meer, maar god wat loopt dat zwaar. Gelukkig zijn er schapen die er voor zorgen dat Sam mij achter zich aan de heuvel op trekt! Handig!

We lopen door een volgend weiland en over het erf van Shilstone farm. Daar achter gaat het nóg meer omhoog de hei op. Het uitzicht is prachtig en het vele zweet meer dan de moeite waard!

Shilstone hill is 405 meter hoog en bij de cairn die dit punt markeert pauzeren we even. We kijken hier over de moor, de velden met schapen en richting zee. Prachtig.

We lopen verder richting Dry Bridge aan de B3223 en dan richting het oosten over een mooi breed en goed begaanbaar pad. We komen langs een kudde Exmoor pony's die heel dichtbij komen! Prachtige dieren!

We lopen hier iets verkeerd want we missen een afslag naar het noorden. We blijven op het goed begaanbare pad. Het maakt niets uit, want dit pad komt uiteindelijk op Malmsmead hill op het zelfde punt uit als de route die we volgens het boekje zouden moeten lopen.

We zijn er nu bijna. In de verte is de parkeerplaats van County Gate al weer te zien. We lopen over een asfaltweg naar beneden, naar Malmsmead toe maar slaan voor de tijd af richting camping.

Langs de Badgeworthy Water komen we via het bruggetje naar Cloud Farm, zo'n 5 uur en 18km na vertrek aan op een zonnige camping. Het was een geweldige wandeling..