Vlieland (oktober 2006)

Volgens de inmiddels wel bekende traditie was het in de herfstvakantie weer tijd voor een bezoek aan een waddeneiland. Dit jaar was het voor ons beide nog onbekende Vlieland aan de beurt. Hieronder vind u een verslag met wat tekst en (vanzelfsprekend) veel foto's.

Noot vooraf: tot onze grote frustratie zijn de meeste foto's die Sonnie met de D80 heeft gemaakt verloren gegaan door een crash van ons opslagmedium. De meeste foto's zijn dan ook van Thijs en de D50. Hopelijk gaan we de foto's van Sonnie alsnog redden, dan wordt het verslag uiteraard nog aangepast en verfraaid.

Deel 1

Op Maandag 23 oktober vertrokken we rond 10 uur lopend naar station Wierden voor de treinreis naar Harlingen. We hadden het reisschema maar ruim genomen aangezien er tussen Leeuwarden en Harlingen Haven geen treinen reden en we dus een stuk met de bus zouden moeten.

Al met al verliep dit alles redelijk soepel we waren we ruim op tijd voor de overtocht. Omstreeks half 3 vertrokken we dan ook en was de vakantie echt begonnen. Na een reis met toch aardig wat gehobbel (zeker voor waddenzeebegrippen), kwamen we op Vlieland aan en konden we fietsen huren om naar ons appartementje te fietsen.

Nadat we onze spullen in het kleine maar schattige appartementje hadden gedumpt en de nodige boodschappen hadden ingeslagen werd het tijd voor een eerste wandelingetje door het omliggende bos en natuurlijk een stukje over het strand.
Na de wandeling en het eten kwamen we tot de conclusie dat we toch wel heel erg gesloopt waren. Laat werd het dus niet.
De dinsdag werden we redelijk vroeg wakker en na het ontbijt gingen we meteen op pad voor een fietstochtje gevolgd door een wandeling door bos en duingebied. Blijkbaar is het ook traditie dat we een keer zeiknat worden, want hoe langer we onderweg waren, hoe harder het begon te regenen. Al te veel fotograveren was dus ook geen optie, alleen voor een groepje paddestoelen (waarvan we er echt heel veel tegen kwamen!) kwamen de toestellen nog even uit de tas.
Nadat we zelf opgedrooogd waren en onze kleding met de fohn een handje geholpen hadden hetzelfde te doen klaarde het weer wat op en besloten we richting het dorpje te lopen. Absoluut een schatting dorpje!
Het weer leek op dit moment aardig stabiel, dus na het dorpje ook de waddenzee maar eens opgezocht. Stabiel bleek het weer niet, maar het levert wel een mooie lichtshow op...
Gelukkig kwamen we relatief droog weer terug dit keer. Waarbij we weer eens een van de Fazanten tegen kwamen waar je zo ongeveer over struikelt op Vlieland.
's Avonds zijn we lekker uit eten geweest bij een visrestaurant en daarna weer moe maar voldaan vroeg het bed in gedoken omdat we op woensdag lekker vroeg wilden vertrekken.
Klik hier voor het vervolg van het verslag