Dag 1&2: Overtocht en aankomst in Pitlochry

24/25 april 2017

Vandaag varen we. Lies en ik. Naar North Shields, Newcastle, om van daaruit naar Schotland te rijden. Ik rij eerst naar Alkmaar om haar op te halen en dan gaan we naar IJmuiden. Om 14.00 checken we in en worden we in de wachtrij gezet.

Wachten, wachten.. Tegen 16.00 mogen we de boot op en worden we op het autodek boven gezet. Leuke hellingproeven.. het lukt. Onze hut is op dek 7 en het is hoog tijd voor een biertje!

‘s Avonds hebben we in de Compass Lounge spelletjes zitten doen en muziek geluisterd. Er is warempel een ech goede muzikant aan boord! Op dat moment is het al duidelijk dat de zee wat onstuimiger was dan ik gewend ben van de overtochten die ik tot nu toe gemaakt heb. En dat werd alleen maar erger ‘s nachts. Wiebelen, bonken, stampen, piepen en kraken. Storm op zee. Niet echt rustgevend, geen oog dicht gedaan. ‘s Ochtends waren er opvallend veel bleke neusjes aan dek en opvallend weinig mensen aan het ontbijt. Maar de luchten en uitzichten zijn fantastisch. Het ‘beloofde land’ is ruimschoots in zicht.

Door de tegenwind zijn we ruim een uur later pas in North Shields dan gepland en weer moeten we wachten..
Om 11 uur plaatselijke tijd kunnen we eindelijk rijden. Ons plan was om via Holy Island te gaan, maar gezien de tijd en al het gewacht hadden we daar eigenlijk geen zin in.

Via de A19 en A1 rijden we meteen naar het noorden. Uiteraard de obligate foto’s gemaakt bij de grensovergang en dan meteen weer door.

Via de A720 en de A90 komen we op de M90 en zijn we binnen no-time Perth voorbij. Onderweg de eerste herten spottend. Dan de A9 op en bij Pitlochry er af. Om 15.00 arriveren we bij ons hotel: Scotland’s Hotel & Leisure club pal in het centrum van Pitlochry. Het is een prachtig oud gebouw met mooie tartans overal verwerkt en houten panelen en zo. Precies wat je je bij een Schots hotel voorstelt dus.
We krijgen onze kamer toegewezen, mooi ruim, veel raam en licht, prachtige gordijnen. En: een fantastisch uitzicht op Ben Vrackie. Het heeft de dag voor onze aankomst nog gesneeuwd en de Ben heeft dan ook een mooi sneeuwmutsje op.

We lopen even door het dorp en kopen een pie bij de bakker in de straat van het hotel.

Super lekker! De lange en vermoeiende reis heeft ons aardig uitgeput en we wiebelen nog steeds van de boot dus we doen verder niets meer. Eten in het hotel, nog een klein ommetje en dan op tijd naar bed.