Schiermonnikoog (oktober 2007)

Voor de 4e keer in successie was het in de herftsvakantie tijd voor een bezoek aan een van de Waddeneilanden. Dit jaar was de kleinste aan de beurt: Schiermonnikoog!

Na een voorspoedige autoreis waren we ruim op tijd op Lauwersoog waar de boot naar Schier vertrekt. Na de auto geparkeerd te hebben viel een ding al direct op: de rust! Waar het bij de veerdiensten naar de andere eilanden soms echt druk is bij de vertrekhal was het hier al direct heerlijk rustig. Toen de kaartverkoop na een minuut of 5 van start ging kochten we dus soepel een retourtje en konden we ook gewoon direct de boot oplopen en een plekje zoeken. In deze heerlijke rust gngen we eerst maar eens voor een kop koffie met wat hartigs..

Na de koffie zochten we het zonnedek op, het was immers mooi weer en een boottripje is dan toch het leukste vanaf het dek. En we hadden direct wat mooie fotomodellen in de vorm van langszoevende meeuwen....
Na zo'n drie kwartier kwamen we al weer aan op het eiland en konden we ook al direct de bus richting ons appartement instappen. De busreis duurde niet meer dan 10 minuten, zodat we (wel na enig zoeken) lekker op tijd bij ons appartement aankwamen. We hadden dit jaar een appartementje gehuurd bij particulieren. Op de voordeur hing een welkomsbriefje, we konden via "onze" ingang direct het appartement in, de helft van de bovenverdieping van het huis van de verhuurders. Het bleek een lekker ruim en gezellig appartement te zijn!

Nadat we onze tassen gestald hadden was het direct tijd voor de nodige boodschappen (de super zat immers om de hoek). Na de boodschappen was het tijd om even richting strand te wandelen, om de vakantie echt te beginnen. Het strand is erg bijzonder op Schiermonnikoog, het is immens breed en delen van het strand zijn begroeid. Echt prachtig!

Na deze wandeling was het tijd om te eten en aansluitend de spelletjes uit de tas te trekken.

Op de dinsdag zou het weer omslaan, maar gelukkig bleek het 's ochtends droog zodat we droog naar buiten konden. We maakten een fietstochs langs de dijken en schapen, liepen vervolgens een stuk door de Kobbeduinen.

Na de wandeling was het tijd om terug te gaan naar het dorp voor de nodige versnaperingen op het terras. De familie mus hield ons daar gezelschap, en ze bleken gek op slagroom..
De rest van de dinsdag deden we het rustig aan met een standwandeling en het luieren in ons appartement.

De woensdag begon met tamelijk slecht weer. Na lekker uitgeslapen te hebben waagden we ons aan een korte wandeling in en rond het dorp, mede om een tentje uit te zoeken om 's avonds te gaan eten. Door het slechte weer hebben we geen foto's kunnen schieten.

Toen we na de wandeling weer in heet appartement waren besloten we een spelletje te doen (we hadden een nieuw spel gekocht bij de plaatselijke dealer..). Tijdens het spel sloeg het weer om, zodat we besloten voor het eten alsnog een flinke wandeling naar de vuurtoren en het strand te maken. Het bleek door het prachtige Hollandse licht zeer de moeite waard!

toch wel een hoogtepunt waren de zeehonden op de zandbank vlak bij de kust, goed te zien!

Na al het natuurschoon smaakte het eten extra lekker, we hebben dan ook heerlijk gegeten!

Op de donderdag was het weer wisselvallig, maar gelukkig goed genoeg om het bos op Schier te verkennen. Het blijft prachtig om op zo'n klein eiland toch ineens weer in een totaal andere omgeving loopt!

Na de ochtendwandeling klaarde het weer op, zodat we er nog een tweede aan vast knoopten, nu langs het strand aan de waddenzijde van het eiand. Wederom prachtig.
En zo was het alweer vrijdag. Zoals altijd vlogen de dagen voorbij. Vrijdagochtend namen we de bus richting de boot om de oversteek naar het vasteland weer te gaan maken.
Na de alweer rustige oversteek zaten we nog geen tien minuten later weer in de auto om de reis naar huis te gaan maken. Nu het rondje eilanden volledig is is onze conclusie dat Vlieland en Schiermonnikoog onze favoriete eilanden zijn. Volgend jaar, dan met hond, zullen we dan ook weer naar Vlieland gaan. We hebben we nu al weer zin in!